ŠTA NAM SVRHA ZNAČI U POSLU?
Zašto se trudimo na poslu, u karijeri? Kad dajemo svoj maksimum? Kad nam posao nije naporan?
Za mene je odgovor jednostavan - kad mogu da razumijem potrebe ljudi sa kojima radim, da im pomognem da se profesionalno, čak i privatno, ostvare, da dolaze srećni na posao i da se zajedno krećemo ka istom poslovnom cilju, misiji i viziji naše kompanije. Kad nisam u mogućnosti da to ostvarujem, iako su ostali faktori motivacije na zadovoljavajućem nivou, osjećam da moj doprinos nije dovoljan i to me demotiviše. Takođe, uživam da upoznajem zanimljive i inteligentne ljude, sa kojima vremenom izgradim i kvalitetne prijateljske odnose, što je još jedna divna strana ovog posla.
Ljudi u poslu, kao i u životu, pokušavaju da nađu svrhu, značenje i zadovoljstvo. Promocija značaja svrhe i doprinosa posebno je postala glasna sa novim generacijama, iako ovo nije samo njihova karakteristika. Definitivno je da su generacije milenijalsa i mlađih od njih pokrenule trendove uticaja na promjenu očekivanja i zahtjeva od posla, radnog okruženja, saradnika i lidera u organizacijama u kojima rade. Glavni segmenti koji utiču na motivaciju su svrha, priznanje i novac.
Novi izazovi se postavljaju pred kompanije ukoliko žele da zadrže najbolje ljude. Svrha i cilj kojem težimo obavljajući svoj posao nam daju motivaciju i “gorivo” za nove izazove i ideje koje ćemo realizovati u našem radu. Angažovanost zaposlenih zavisi od motivacije za rad, dok je motivacija direktno vezana za svrhu i smisao posla koji se obavlja.
Kada imamo jasnu svrhu, težimo ka izvrsnosti u poslu. Naravno, veliki je izazov uvijek biti svjestan svrhe i težiti ka njenom ostvarenju, pogotovo kad smo zatrpani velikim obimom svakodnenih ponavljajućih taskova, nekreativnih izazova i monotonih sastanaka. Stoga, značajnu ulogu u definisanju svrhe i podsjećanju na istu, promovišući širu sliku i planove kompanije, imaju njeni lideri.
Potvrđeno je da ljudi žele više od novca, žele da vide kako njihov rad doprinosi višem cilju, kako pomaže kompaniji, timu ili kolegama. Njegovanjem ove kulture i načina rada, zaposleni su ohrabreni da upotrijebe svoje vrijednosti i snage u poslu. Kompanija dobija potpuno angažovane ljude koji koristeći svoje najjače strane utiču na povećanje biznis vrijednosti. Dok god imaju osjećaj da ostvaruju svoju svrhu, da svojim poslom rješavaju konkretne probleme i izazove, ljudi su spremni da ostanu u tim kompanijama i da zajedno sa njima rastu i razvijaju se. U momentu kad im svrha ili smisao bude izgubljena, motivacija se gubi i počinje proces razmišljanja o postojanju razloga za ostajanjem na tom istom mjestu. Težimo novim izazovima kroz koje ćemo vidjeti doprinos i rezultate svog rada. Razumijevanje vrijednosti, ciljeva i strategije kompanije od strane svih zaposlenih je kompleksan i neophodan izazov, koji treba da stavite pred sebe.
Istraživanja značaja ostvarenja svrhe pokazala su sljedeće:
- Osjećaj svrhe povećava zadovoljstvo i sreću na poslu za 64%.
- 73% ljudi koji teže ostvarenju svrhe kroz posao osjećaju veći nivo zadovoljstva u radu.
- Kompanije koje svojim zaposlenima pomažu da ostvare svoju svrhu i smisao imaju 30% veći nivo inovacija.
- Takođe, ove kompanije imaju čak 40% veći nivo zadržavanja svojih radnika.
- 84% generacije Milenijalsa tvrdi da im je osjećaj da rade pravu stvar, da rješavaju probleme i da imaju uticaj na okruženje važniji od plate i javnog priznanja.
Kompanije koje žele da se njihovi zaposleni osjećaju cijenjeni i poštovani, da grade lojalnost i razvijaju osjećaj svrhe kod svojih kolega, svoju kulturu treba da zasnivaju na značajnom i smislenom poslu, angažovanom i dostupnom menadžmentu, pozitivnoj radni atmosferi, učenju i razvoju i otvorenom i transparentnom liderstvu. Ukoliko želite jačati osjećaj svrhe i smisla u obavljanju posla, potrebno je raditi na sljedećem:
- Povežite posao vaših zaposlenih sa uticajem koji njihov posao ima na kompaniju, ostvarenje ciljeva i strategije kompanije. Takođe, omogućite im da vide da njihov rad zaista doprinosi pozitivnoj promjeni, u različitim aspektima poslovanja (biznis, strategija, radna atmosfera, timski rad…)
- Gradite kulturu učenja i razvoja gdje svi stiču nova znanja i primjenjuju ih. Gradite kulturu koja greške smatra mjestom i prilikom za učenje. Gradite kulturu transparentnosti i otvorenosti ka novim idejama.
- Kreirajte kulturu feedbacka. Razgovarajte sa svojim kolegama, slušajte ih i shvatite njihove potrebe, budite im podrška i ponašajte se prema njima sa jednakim poštovanjem koje želite da i sami osjetite.
- Stvorite prilike da zaposleni sarađuju, dijele iskustva i znanja i da pomažu jedni drugima u radu. Pogotovo u većim kompanijama, podstičite interakcije na poslovnom nivou koje će doprinijeti boljoj povezanosti i razumijevanju posla i potreba drugih.
Svrhu doživljavamo i posmatramo kroz: autonomiju, moć i mogućnost uticaja, priznanje i zaradu. Ovo su važni elementi za podsticanje kreativnosti. Ukoliko želite da vaši ljudi budu kreativni i inovativni, radite na jačanju osječaja svrhe i doprinosa. Težite sljedećem:
- Jasnoća - da li je svima jasno i razumljivo šta su vrijednosti, ciljevi i vizija kompanije, kao i koja je njihova uloga u tom sistemu, čemu oni i na koji način doprinose.
- Primjenjljivost - da li je svrha korisna, upotrebljiva i specificna, na koji način mogu da je skaliraju na nivo svoje pozicije i djeluju u skladu sa njom.
- Strast - da li je zaista razumiju, da li su saglasni sa vrijednostima, da li im je jasan impakt koji će napraviti i da li je razuman.
Svrha je jedna od mogućnosti koju možete koristiti da biste kreirali i realizovali promjene. Motivisani zaposleni, izvrsni rezultati, kreativno okruženje, inovacije, autonomija, zadovoljstvo, lojalnost i posvećenost poslu direktno su zavisni od osjećaja svrhe i doprinosa koji pojedinac može da napravi na nivou tima ili kompanije.
Comments
Post a Comment