ŠTA NAM SVRHA ZNAČI U POSLU?

Zašto nam je svrha važna u poslu i životu?

Zašto se trudimo na poslu, u karijeri? Kad dajemo svoj maksimum? Kad nam posao nije naporan?

Za mene je odgovor jednostavan - kad mogu da razumijem potrebe ljudi sa kojima radim, da im pomognem da se profesionalno, čak i privatno, ostvare, da dolaze srećni na posao i da se zajedno krećemo ka istom poslovnom cilju, misiji i viziji naše kompanije. Kad nisam u mogućnosti da to ostvarujem, iako su ostali faktori motivacije na zadovoljavajućem nivou, osjećam da moj doprinos nije dovoljan i to me demotiviše. Takođe, uživam da upoznajem zanimljive i inteligentne ljude, sa kojima vremenom izgradim i kvalitetne prijateljske odnose, što je još jedna divna strana ovog posla.

Ljudi u poslu, kao i u životu, pokušavaju da nađu svrhu, značenje i zadovoljstvo. Promocija značaja svrhe i doprinosa posebno je postala glasna sa novim generacijama, iako ovo nije samo njihova karakteristika. Definitivno je da su generacije milenijalsa i mlađih od njih pokrenule trendove uticaja na promjenu očekivanja i zahtjeva od posla, radnog okruženja, saradnika i lidera u organizacijama u kojima rade. Glavni segmenti koji utiču na motivaciju su svrha, priznanje i novac.
Novi izazovi se postavljaju pred kompanije ukoliko žele da zadrže najbolje ljude. Svrha i cilj kojem težimo obavljajući svoj posao nam daju motivaciju i “gorivo” za nove izazove i ideje koje ćemo realizovati u našem radu. Angažovanost zaposlenih zavisi od motivacije za rad, dok je motivacija direktno vezana za svrhu i smisao posla koji se obavlja.
Kada imamo jasnu svrhu, težimo ka izvrsnosti u poslu. Naravno, veliki je izazov uvijek biti svjestan svrhe i težiti ka njenom ostvarenju, pogotovo kad smo zatrpani velikim obimom svakodnenih ponavljajućih taskova, nekreativnih izazova i monotonih sastanaka. Stoga, značajnu ulogu u definisanju svrhe i podsjećanju na istu, promovišući širu sliku i planove kompanije, imaju njeni lideri.
Kad imamo jasnu svrhu, težimo ka izvrsnosti u poslu.

Potvrđeno je da ljudi žele više od novca, žele da vide kako njihov rad doprinosi višem cilju, kako pomaže kompaniji, timu ili kolegama. Njegovanjem ove kulture i načina rada, zaposleni su ohrabreni da upotrijebe svoje vrijednosti i snage u poslu. Kompanija dobija potpuno angažovane ljude koji koristeći svoje najjače strane utiču na povećanje biznis vrijednosti. Dok god imaju osjećaj da ostvaruju svoju svrhu, da svojim poslom rješavaju konkretne probleme i izazove, ljudi su spremni da ostanu u tim kompanijama i da zajedno sa njima rastu i razvijaju se. U momentu kad im svrha ili smisao bude izgubljena, motivacija se gubi i počinje proces razmišljanja o postojanju razloga za ostajanjem na tom istom mjestu. Težimo novim izazovima kroz koje ćemo vidjeti doprinos i rezultate svog rada. Razumijevanje vrijednosti, ciljeva i strategije kompanije od strane svih zaposlenih je kompleksan i neophodan izazov, koji treba da stavite pred sebe.
Razumijevanje vrijednosti, ciljeva i strategije kompanije je ključan faktora za građenje kulture u kojoj zaposleni imaju osjećaj svrhe i doprinosa.


Istraživanja značaja ostvarenja svrhe pokazala su sljedeće:

Kompanije koje žele da se njihovi zaposleni osjećaju cijenjeni i poštovani, da grade lojalnost i razvijaju osjećaj svrhe kod svojih kolega, svoju kulturu treba da zasnivaju na značajnom i smislenom poslu, angažovanom i dostupnom menadžmentu, pozitivnoj radni atmosferi, učenju i razvoju i otvorenom i transparentnom liderstvu. Ukoliko želite jačati osjećaj svrhe i smisla u obavljanju posla, potrebno je raditi na sljedećem:
  • Povežite posao vaših zaposlenih sa uticajem koji njihov posao ima na kompaniju, ostvarenje ciljeva i strategije kompanije. Takođe, omogućite im da vide da njihov rad zaista doprinosi pozitivnoj promjeni, u različitim aspektima poslovanja (biznis, strategija, radna atmosfera, timski rad…)
  • Gradite kulturu učenja i razvoja gdje svi stiču nova znanja i primjenjuju ih. Gradite kulturu koja greške smatra mjestom i prilikom za učenje. Gradite kulturu transparentnosti i otvorenosti ka novim idejama. 
  • Kreirajte kulturu feedbacka. Razgovarajte sa svojim kolegama, slušajte ih i shvatite njihove potrebe, budite im podrška i ponašajte se prema njima sa jednakim poštovanjem koje želite da i sami osjetite. 
  • Stvorite prilike da zaposleni sarađuju, dijele iskustva i znanja i da pomažu jedni drugima u radu. Pogotovo u većim kompanijama, podstičite interakcije na poslovnom nivou koje će doprinijeti boljoj povezanosti i razumijevanju posla i potreba drugih. 
Svrhu doživljavamo i posmatramo kroz: autonomiju, moć i mogućnost uticaja, priznanje i zaradu.

Svrhu doživljavamo i posmatramo kroz: autonomiju, moć i mogućnost uticaja, priznanje i zaradu. Ovo su važni elementi za podsticanje kreativnosti. Ukoliko želite da vaši ljudi budu kreativni i inovativni, radite na jačanju osječaja svrhe i doprinosa. Težite sljedećem:
  • Jasnoća - da li je svima jasno i razumljivo šta su vrijednosti, ciljevi i vizija kompanije, kao i koja je njihova uloga u tom sistemu, čemu oni i na koji način doprinose. 
  • Primjenjljivost - da li je svrha korisna, upotrebljiva i specificna, na koji način mogu da je skaliraju na nivo svoje pozicije i djeluju u skladu sa njom. 
  • Strast - da li je zaista razumiju, da li su saglasni sa vrijednostima, da li im je jasan impakt koji će napraviti i da li je razuman. 
Ako želite srećne i zadovoljne zaposlene, omogućite im da jasno vide svoj doprinos i uticaj na promjene.

Svrha je jedna od mogućnosti koju možete koristiti da biste kreirali i realizovali promjene. Motivisani zaposleni, izvrsni rezultati, kreativno okruženje, inovacije, autonomija, zadovoljstvo, lojalnost i posvećenost poslu direktno su zavisni od osjećaja svrhe i doprinosa koji pojedinac može da napravi na nivou tima ili kompanije.



Comments